Cum alegi o bicicleta de munte?

09/08/2021

Dacă ai parcurs articolul anterior despre alegerea unei biciclete, atunci sunt șanse foarte mari să fi ajung în acest articol deoarece dorești specific o bicicletă de munte. În linii mari, bicicletele de munte sunt caracterizate prin robustețe și durabilitate mai mari atunci când vine vorba despre exploatarea lor într-un mediu mai dur, precum traseele de off-road. Biciclete de munte sunt polivalente și pot îndeplini mai multe sarcini, acestea facilitând o deplasare decentă prin oraș – desigur – nu la fel de rapid precum o bicicletă de oraș, deplasare pe drumuri de țară sau pe forestiere și desigur, la munte – acolo unde aceste biciclete se află în mediul lor. Tot legat de echiparea biciclete de munte, merită menționat că acestea sunt construite în jurul unui cadru robust, de regulă din aluminiu, sunt dotate cu frâne pe disc – mai puternice decât cele pe jantă, transmisii cu mai multe rapoarte astfel încât să găsești ritmul ideal când pedalezi la deal, pe plat sau la vale și desigur, cu anvelope cu un balonaj mare care nu doar că oferă o aderență foarte bună în off-road, dar au și un balonaj mai mare și oferă un confort crescut. Poziția pe o bicicicletă de munte este undeva între cea de oraș (pe care stai foarte drept) și cea oferită de cursieră (pe care stai foarte aplecat pe față).

Ok, am înțeles ce este o bicicletă de munte. Ce tipuri de biciclete de munte există?

La fel ca orice gamă de biciclete, și bicicletele de munte conțin mai multe subcategorii. Orice bicicletă de munte poate fi hardtail (fără suspensie pe cadru) sau full-suspension (cu suspensie pe cadru). Desigur, înțelegându-se de la sine că toate vin dotate cu o furcă cu amortizor.

Apoi, acestea pot fi de Cross Country sau Maraton, All-Mountain, Enduro sau Downhill. Din prima categorie, a bicicletelor de Cross Country/Maraton, fac parte bicicletele care oferă suspensii între 100 și 120mm, și care pot fi folosite în ture lungi sau la competiții de maraton. Desigur, ca regulă generală, echiparea este cea care dictează cât de performantă este bicicletă, alături de geometria cadrului. Bicicletele de All-Mountain, sunt de regulă full-suspension și mai rar hardtail. Acestea sunt caracterizate prin elementele de amortizare care oferă o cursă între 120 și 150mm. Bicicletele de enuro pe de altă parte, sunt tot full-suspension și pot avea o cursă între 160 și 180mm, atât pentru cadru cât și pentru furcă. Bicicletele de downhill sunt cele mai capabile și pot avea suspensii de 200mm. Așadar, categoria din care bicicleta face parte este dată de cursa suspensiilor. Bicicletele full-suspension sunt mai confortabile, însă urcă ceva mai greu decât un hardtail și sunt mai costisitoare la întreținere deoarece au mai multe componente care necesită revizie (amortizorul, rulmenții). Pe de altă parte, bicicletele hardtail (fără suspensie pe cadru) sunt mai ieftine, mai ușor de întreținut însă nu oferă același confort. Cu cât suspensia este mai mare, cu atât bicicleta este mai capabilă pe coborâri, însă cu atât mai greu urci la deal (suspensia mare flexează mai mult, iar greutatea totală a bicicletei crește proporțional).

În gama de biciclete AfiSport predomină bicicletele hardtail, din motive de costuri reduse – fiind astfel mult mai accesibile unui public larg. Bicicletele AfiSport din gama de intrare (entry-level), pot fi utilizate fără restricții pe poteci recreaționale, precum cele de pădure de la șes sau drumuri forestiere de munte.

Ce alte caracteristici contează în alegerea unei biciclete de munte?

După ce-am stabilit ce fel de bicicletă ni se potrivește, avem libertatea de a alege materialul din care este fabricat cadrul: oțel, aluminiu sau carbon. Cadrul din oțel este cel mai ieftin dar și cel mai greu, iar bicicletele echipate cu un astfel de cadru de regulă se pretează doar la deplasări prin oraș sau la plimbările prin parc. Bicicletele cu cadru din aluminiu sunt cele mai răspândite, deoarece foeră un raport echipare/preț foarte avantajos și sunt capabile și pe trasee mai dificile. Cadrele din carbon sunt cele mai scumpe, însă și cele mai ușoare, de aici și prețul. Sunt potrivite în general pentru competiții sau pentru cei care își doresc cu orice preț o bicicletă ușoară.

Dimensiunea corectă a roții

Majoritatea producătorilor oferă diferite formate pentru roți. De la cele pentru copii, cu roți de 12, 16, 20 sau 24 de inch, până la cele pentru adulți, cu roți de 26, 27.5 sau 29 de inch. Bicicletele pentru adulți cu roți de 26 de inch sunt de regulă cele mai ieftine și orientate către deplasările prin oraș sau parc. Bicicletele cu roți de 27.5 sau 29 de inch sunt cele dedicate traseelor de munte/off-road, iar alegerea roții se face în felul următor: fie în funcție de înălțimea ta, cei mai scunzi (sub 1.65 – 1.68m) putând alege roata mai mică, de 27.5 inch, iar cei mai înalți (de peste 1.70m) roata mai mare (de 29 de inch), fie în funcție de cât de agilă vrei să fie bicicleta.

Astfel, bicicletele cu roți mai mic, de 27.5 inch, sunt mai agile decât cele cu roți de 29 de inch, fiind mai manevrabile. Pe de altă parte, bicicleta cu roțide 29 de inch trece mult mai ușor și mai rapid peste obstacole, însă nu accelerează la fel de rapid precum o roată de 27.5 inch. Cu toate acestea, recomandarea noastră și alegerea majorității cumpărătorilor este bicicleta echipată cu roți de 29 de inch, deoarece îmbină armonios cele mai multe avantaje.

Câteva vobe și despre geometrie

Geometria unei biciclete este importantă deoarece oferă anumite caracteristici, fie legate de performanță, fie legate de confort. O bicicletă pentru plimbări recreaționale și maratoane poate avea o geometrie mai ponderată, cu un unghi al furcii mai strâns, deoarece nu este necesar să cobori secțiuni foarte abrupte, în schimb geometria te va susține mult pe urcări, oferindu-ți nu doar o poziție confortabilă, dar menținând roata de față lipită de sol și în control pe porțiunile dificile de urcare. O bicicletă de enduro însă, va avea un unghi al furcii mai degajat, iar astfel îți va fi mult mai simplu să cobori secțiuni foarte abrupte, dar îți va fi mai dificil să urci. Așa se poate explica simplu și în linii mari geometria bicicletei, pe înțelesul tuturor. Desigur, subiectul este mult mai amplu și conține multe variabile, dar la nivel de începător, acestea sunt toate informațiile de care ai nevoie.

Dimensiunea corectă a cadrului

Probabil una dintre cele mai importante caracteristici: o bicicletă mare va fi extrem de manevrabilă, iar una mică îți va conferi o poziție incomodă. Din capul locului este obligatoriu ca bicicleta pe care o cumperi să fie potrivită înălțimii tale. În acest sens, află că producătorii pot oferi dimensiunea cadrului în mm, în cm sau în inchi sau pur și simplu ca simbol: S, M, L, XL etc. Simbolul corespunde unei dimensiuni. Cea mai comună notare este cea în inchi. Majoritatea producătorilor construiesc cadrele cu dimensiunile din 2 în 2 inch, cum ar fi: 14, 16, 18, 20 sau 22 inch. Alții, preferă cifrele impare: 15, 17, 19 sau 21 inch. Recomandăm să testezi bicicleta înainte de a o achiziționa pentru a vedea cum te simți pe ea, cât de confortabil stai. Se poate face o estimare de cadru pe baza înălțimii tale, după cum urmează:

14-16 inch: între 1.55 și 1.65m
17-18 inch: între 1.66 și 1.78m
19-20 inch: între 1.79 și 1.85m
21-22 inch: peste 1.86m

Dar, cum menționam mai sus, testarea este necesară deoarece poate să releve mai clar cât de bine sau cât de confortabil te simți pe bicicleta respectivă.

Echiparea

Ultima, dar nu cea din urmă caracteristică este echiparea. Acestea ne oferă un indiciu clar asupra limitelor bicicletei. O echipare de bază, entry-level, este suficientă pentru plimbări recreaționale pe drumuri forestiere, o echpare mid-level este ideală chiar și pentru trasee mai lungi și mai dificile de munte, iar o echipare high-end este foarte durabilă, performantă și ușoară. De menționat că și în cazul pieselor se aplică regula cu cât mai ieftin – cu atât mai greu și mai puțin performant sau cu cât mai scump – cu atât mai ușor și mai performant. Așadar, echiparea dictează prețul și cât de departe poți împinge limitele bicicletei.

Dar, ca bază, bicicleta ar trebui să fie echipată cu o transmisie minim 3 x 8 (adică 3 foi și 8 pinioane – sau mai mult), cu frâne pe disc (de preferat cele hidraulice, cu disc de 180mm pe față și 160mm pe spate), cu un ghidon relativ lat – undeva la 700mm lățime sau peste, o șa confortabilă și anvelope cu crampoane mai proeminente. Anvelopele reprezintă contactul cu solul și acestea oferă atât o viteză de rulare mare sau mică (crampoanele mari rulează mai încet, crampoanele mici rulează mai repede) dar și aderență (crampoanele mari au caracteristici mai bune la frânare, în viraje sau când este necesar să ofere un maxim de aderență însă sunt mai grele – pe când cele cu crampoane mai mici se află la polul opus al celor descrise anterior).

Pe scurt

Înainte de a cumpăra o bicicletă de munte potrivită nevoilor tale, ține cont de aceste aspecte: dorești o bicicletă hardtail mai ieftin de întreținut și cu un preț mai mic sau full-suspension mai scump dar care oferă un confort mult mai mare? Din ca material dorești să fie construit cadrul? Ce roată ar trebui să aibă ca să corespundă nevoilor tale? Care este dimensiunea de cadru care se potrivește corect înălțimii tale? Și mai apoi, ce echipare dorești să aibă bicicleta ta? Toate aceste întrebări trebuie corelate desigur și cu bugetul pe care-l ai diponibil, căci cu cât bicicleta este mai performantă, mai comodă și mai ușoară, cu atât prețul este mai mare.