Cum alegi biciclete de oras?

08/08/2021

Bicicleta de oras are scopul de a te duce din punctul A în punctul B cât mai rapid. Este de altfel unul dintre cele mai eficiente mijloace de transport din mediul urban și fără dubiu, chiar unul dintre cele mai sigure dacă ne raportăm la trotinete, skate board-uri sau role. Mai mult decât atât, bicicleta de oraș poate fi și foarte practică, biciclete pliabile fiind un exemplu excelent în acest sens. Bicicletele cu roți mai mari, pot fi practice atunci când ai diverse de transportat, acestea fiind dotate spre exemplu cu portbagaje sau coșuleț frontal pe care poți stoca lucruri utile.

Totodată, roata mai mare a acestora te poartă mai rapid prin oraș și înghite mai eficient denivelările comparativ cu cele cu roți mai mici. În orice caz, de regulă decizia de achiziție se face în funcție de spațiul de care dispui: dacă achiziționezi o bicicletă cu roți mari, încape în lift? Ai unde s-o stochezi în apartament? Bicicletele pliabile nu au această problemă, deoarece pot fi foarte rapid compactizate și găsești un spațiu pentru ele oriunde.

Așadar, unul dintre cele mai importante capitole este tranșat din capul locului.

La ce alte specificații trebuie să mă uit când achiziționez o bicicletă de oraș?

O să începem cu transmisia, cea formată din angrenajul pedalier, foi, pinioane și schimbătoare, dacă este cazul. Multe biciclete de oraș au un singur raport, adică o singură foaie și un singur pinion. Acestea mai poartă denumirea de singlespeed. Avantajul cert este mentenanța minimă pe care o necesită o astfel de transmisie, însă vei fi dezavantajat dacă locuiești într-un oraș localizat pe dealuri, unde ai de urcat, căci pe aceste zone transmisia single speed își arată limitele.

Un alt tip de transmisie care poate fi întâlnit pe bicicletele de oraș este cel cu viteze multiple. Acestea pot fi de două feluri: cu schimbător exterior și mai multe pinioane sau cu vitezele integrate în butuc. Schimbătorul exterior necesită mentenanță, în ideea că uneori vitezele mai trebuie ajustate. De asemenea, ca în cazul celorlalte soluții, lanțul trebuie lubrifiat în mod regulat, astfel încât lanțul și foaia sau pinioanele să nu se uzeze prematur. De asemenea, dacă nu ești atent, când sprijini bicicleta este posibil să lovești schimbătorul de obiecte mai dure. Dar altfel, este varianta de mijloc în ceea ce privește costurile, căci oferă multivalență mai mare decât o bicicletă single speed, dar nici costurile de întreținere nu sunt așa de mari.

Bicicletele cu vitezele integrate în butuc arată mai elegant, căci nu mai au schimbătorul de pinioane atașat. În schimb, acesta are nevoie uneori de mentenanță. Partea bună este că poate avea de la 2, 3 până la 11 viteze integrate, în funcție de model și preț. Un dezavantaj este constituit de faptul că un astfel de butuc este destul de greu, iar astfel partea din spate a bicicletei va atârna mai mult pe cântar. În orice caz, aceasta este cea mai elegantă soluție din cele prezentate aici. Cu toate acestea, varianta cu schimbătorul extern este cea care oferă cel mai bun raport performanță/cost, de aici fiind și recomandarea noastră.

Frânele sunt de asemenea un capitol important. Tot mai multe biciclete de oraș dispun acum de frâne mai capabile decât cea clasică, pe care o acționezi cu pedala în spate. V-brake-uri sunt cele recomandate, fiind foarte ușor de întreținut, de reglat și care dăiunie o viață. Frânele incluse în butuc necesită mentenanță regulată însă sunt mai ieftine ca echipare, la achiziție.

Accesoriile sunt de asemenea importante: soluțiile de transport, apărătoarea de lanț sau apărătorile de ploaie pot fi utile. Totodată, unele biciclete de oraș sunt direct livrate standard cu sistem de iluminare, extrem de util dacă pedalezi seara sau noaptea.

Manevrabilitatea este ultimul capitol pe care îl vom aborda: bicicletele pliabile, cu roți de 20 de inch, sunt mult mai manevrabile și mai agile decât cele cu roți mai mari, de 28 de inch. Fizica ne arată că o  roată de 20 de inch se învârte mai rapid și este mai agilă la schimbarea de direcție decât o roată mai mare, iar din acest punct de vedere, reprezintă o alternativă interesantă.

Manevrabilitatea mai este dată și de poziția pe bicicletă. Spre exemplu, pe o bicicletă de oraș clasică, cu roți mari, stai cu spatele foarte drept, iar ghidonul este îndreptat spre tine, ceea ce crează o poziție foarte confortabilă însă taie din agilitatea oferită de bicicletă. Bicicletele pliabile, pot oferi de asemenea o poziție dreaptă în funcție de construcția ghidonului, însă unele dintre ele, așa cum poți observa direct pe site-ul nostru, oferă și o poziție mai aplecată pe față. Ceea ce înseamnă aerodinamicitate crescută și pur și simplu – distracție crescută. Să nu uităm că unele biciclete pliabile pot fi echipate și cu frâne pe disc, vârful tehnologic disponibil în materie de frâne pe biciclete.

În încheiere, am dori să amintim și de biciclete de oraș de tip cruiser. Acestea nu au nicio legătură din punct de vedere al formei sau al design-ului cu cele amintite mai devreme, fiind mai degrabă produse de lifestyle, nișate și dedicate persoanelor care vor să se facă remarcate. Poziția de pedalat necesită ceva mai multă obișnuință decât în cazul celorlalte tipuri de biciclete de oraș, iar aceasta amintește mai degrabă de un chopper decât de o bicicletă. Le putem oferi titlul onorific de cea mai arătoasă bicicletă de oraș din cele care există.

Recapitulare

Așadar, dacă ai parcurs articolul până aici, ar fi trebuit să reții următoarele: bicicletele de oraș sunt de mai multe tipuri – cu roți mari de 28 de inch – clasice, cu roți mici, de20 inch – pliabile, cu roți medii, de 26 de inch – de tip cruiser sau chopper. Fiecare dintre acestea oferă avantajele și dezavantajele ei, însă într-o urbe foarte aglomerată, este clar că bicicletele pliabile devin preferate consumatorilor, datorită faptului că sunt foarte versatile, pot fi echipate cu orice tip de transmisie și chiar și cu frâne pe disc performante.

Apoi sunt bicicletele de oraș clasice, cu roți mari, care oferă o viteză mare de deplasare, dar care nu se manevrează la fel de agil precum cele pliabile. Totodată, pentru acestea trebuie să ai un loc sigur de stocare, căci majoritatea dintre ele nu încap în niciun lift și sunt și destul de greoaie pentru a fi manevrate în interior. Așadar, curtea sau o parcare păzită sunt cel mai bun adăpost pentru ele.

Nu în ultimul rând, bicicletele de tip cruiser sunt cele de lifestyle, orientate către stil și mai puțin către partea practică, însă și acestea pot fi un companion grozav pentru oraș dacă nu te grăbești nicăieri.