Presiunea corecta din anvelope
Postat la 27/07/2021
Cand vine vorba despre presiunea corecta din anvelope, trebuie sa tii cont de cateva lucruri esentiale: unde si cum folosesti bicicleta, care este greutatea ta si ce sistem folosesti – tubeless sau cu camera?
Pentru o presiune corectă, ai nevoie de o pompă bună! Click aici pentru a vedea pompele noastre.
Odata ce ne vom raspunde acestor intrebari, vom stii exact care este presiunea corecta din anvelopa, dar sa le luam pe rand. In primul rand, orice anvelopa are mentionata pe peretele anvelopei presiunea minima si pe cea maxima. Desigur, facă mergi la presiune maximă, bicicleta va sări de pe o piatra pe alta și de pe o rădăcină pe cealaltă, iar controlul tău va avea mult de suferit. Doar pe asfalt poți rula la presiune maximă, căci acolo nu te deranjează nicio denivelare. Dacă mergi la presiunea minimă sau sub aceasta, este posibil ca anvelopa să sară de pe jantă sau să faci pană.
Însă, la munte, majoritatea cicliștilor preferă o presiune scăzută, deoarece oferă mai multă aderența. Cazul ideal pentru un rider de 75 de kg, cu o bicicletă de munte și anvelope 29 x 2.2, este o presiune de 1.6 bar – în condițiile în care ai anvelopele făcute tubeless. Altfel, dacă folosești cameră, presiunea ideală crește la 1.8 bar. De ce o creștem? Ca să evităm riscul unei pene de cauciuc. Ține cont și de faptul că o anvelopă mai lată îți oferă posibilitatea de a rula la o presiune mai joasă. Pratic, pe măsură ce balonajul anvelopei crește, poate fi scăzută presiunea proporțional. Astfel, pentru o anvelopă cu o lățime de 3.0 inch, presiunea la care se rulează poate fi de 1.2 bar. O anvelopă cu o lățime mică, de 2.1 inch spre exemplu, ar trebui să aibă o presiune mai mare, de aproximativ 2 bar, deoarece balonajul fiind mic, apare riscul de pană.
Prin pană înțelegem prinderea camerei între jantă și un obiect dur, moment în care apar două găuri în cameră. Acesta se numește snake byte. În cazul sistemelor tubeless, camera nu mai există, iar în interiorul anvelopei se introduce un lichid special care etanșează găuri cu o mărime de până la 1cm eficient. Spre exemplu, dacă iei un spin, lichidul va etanșa imediat gaura din anvelopă. Așadar, dacă dorești să rulezi la presiuni joase, este necesar să transformi anvelopele tubeless – pentru acest sistem, ai nevoie de o anvelopă specifică tubeless și de o jantă compatibilă tubeless.
În concluzie, pentru șosea putem merge chiar și cu presiunea maximă recomandată pe anvelopă. În off-road, se întâmplă opusul, fiind de preferat să rulăm la o presiune mai joasă pentru o aderență mai bună. Însă, poți rula la o presiune foarte joasă doar dacă ai anvelope tubeless, altfel trebuie să ții presiunea ceva mai sus.