Postat la 05/08/2021

În funcție de disciplina pe care dorești să o practici, este bine de știut că vei avea nevoie de amortizoare specifice, în speță – furca. Probabil că ai văzut diverse modele de furci, unele mai ieftine, altele mai scumpe și nu ai înțeles exact de unde provin aceste diferențe. Aceste lucruri le vom lămuri în articolul de față.

Exemplu de furca cu cartus de aer, Rock Shox Recon.

Cursa furcii

Cursa dă tonul disciplinei. O furcă cu o cursă între 80 și 120mm se pretează pentru competițiile de Cross Country, XCO sau Maratoane. Așadar, pentru genul de traseu care nu implică coborâri extreme, poate doar dificile dar scurte. Aceste tipuri de furci sunt proiectate pentru a fi foarte ușoare și eficiente (modelele de top), astlfe încât să te susțină cât mai mult în cadrul unei competiții. Însă nu toate furcile cu această cursă de compresie sunt gândite pentru concursuri. Tot în această categorie sunt incluse și furcile entry-level, proiectate pentru plimbări recreaționale, precum drumurile de pădure. Ca să înțelegi mai bine diferențele, o furcă entry-level nu este construită din cele mai performante materiale și poate fi folosită doar pentru deplasările în oraș sau pe drumuri de off-road lejer. O astfel de furcă, poate să coste doar 1.000 de lei, însă poate cântări 3 kg sau mai mult. La polul opus, se află furcile din materiale de top, care te pot purta pe trasee mai dificile, dar care cântăresc doar 1.2-1.3 kg dar care pot să coste și peste 1.000 de euro. Desigur și funcționalitatea este complet diferită. Dacă o furcă entry-level nu-ți oferă niciun reglaj, cele de top au reglaje diferite precum viteza de compresie, viteza de revenire, reglajul presiunii prin valva de aer sau posibilitatea de a bloca furca atunci când pedalezi pe asfalt.

Așadar, pe scurt, furcile cu o cursă între 80 și 120mm se folosesc pentru trasee de pădure recreaționale (cele ieftine) sau pentru competiții de XC sau maraton (cele scumpe).

Trecem apoi la segmentul All-Mountain, cu furci ce au o cursă cuprinsă între 130 și 150mm. Aceste furci pot fi echipate cu cartuș de aer sau doar cu arc, iar scopul lor este să facă traseelor ceva mai dificile. De regulă, furcile de acest gen se regăsesc pe biciclete din segmentul All-Mountain, biciclete full-suspension, însă există și hardtail-uri cu furci mai mari, în principal cele pentru datul la vale. O furcă mai mare modifică și unghiul headtube-ului, unghiul fiind astfel mai degajat și permițându-ți să abordezi coborâri dificile.

Furcile cu o cursă între 160 și 180mm sunt pentru enduro, trasee dificile care implică și urcări, dar mai mult coborâri dificile, iar majoritatea sunt dotate cu cartuș de aer și beneficiază de toate reglajele disponibile.

Nu în ultimul rând, există furcile cu o cursă de 200mm, concepute strict pentru downhill – fie că este vorba de nivel hobby sau competiție, iar cele mai performante sunt pe arc, deoarece fac față coborârilor foarte dificile.

Furca pe aer sau pe arc?

Aici este o discuție mai amplă, dar ca să simplificăm mult subiectul, vă spunem astfel: furcile pe aer sunt din cele mai rafinate și mai scumpe, iar furcile pe arc, sunt cele ieftine, întâlnite pe bicicletele recreaționale. În urmă cu 10-15 ani, furcile pe arc deveniseră foarte capabile însă greutatea lor mare (datorată arcurilor în special) nu le recomandau pentru trend-ul de reducere a greutății care a debutat ulterior. Prin urmare, au rămas rezervate doar segmentelor extreme, precum downhill sau enduro. O furcă pe aer este mai ușoară, beneficiază de mai multe reglaje dar este și mai scumpă când vine vorba de revizie sau achiziție. Iar reviziile trebuie făcute neapărat la timp. Pe de altă parte, furcile pe arc au o funcționalitate mai simplă, iar revizia este ieftină, dar datorită faptului că au rămas dedicate bicicletelor ieftine, nu se investește în tehnologie iar ele însele sunt produse ieftine și puțin performante.

Gât drept sau conic?

Aici depinde de construcția cadrului tău: are gâtul (headtube-ul) drept (1-1/8 inch) sau conic (1-1/8 – 1.5 inch)? Pe de altă parte, ține cont că poți utiliza o furcă cu gât drept pe un cadru conic cu ajutorul unei cuvete reductoare, însă invers nu funcționează. Furcile cu gât conic au o rigiditate mai mare, care se simte în special în viraje.