Frane pentru bicicleta: cum aleg?

06/08/2021

Alegerea unei frane pentru bicicleta devine esențială pentru mulți, în majoritatea cazurilor, din două motive: primul, din nevoia de a avea o frână mai bună pentru că îți crești nivelul de performanță. Al doilea, pentru că bicicleta vine dotată din fabrică cu frâne mai slabe, iar un upgrade este strict necesar pentru a putea aborda trasee mai dificile.

Exemplu de frână hidraulică.

Frânele entry-level, dintre cele mai răspândite, sunt fie cele mecanice pe disc – indiferent de model – căci nu prea se mai fabrică frâne solide mecanice și cele de la Shimano (modelul MT-200) sau Tektro. Acestea pot fi diferențiate foarte simplu de frânele mai scumpe rapid: forma manetei este una simplă și nu beneficiază de reglaje (precum un robinet atașat manetei), levierul este lung – pentru 3 degete, iar materialele din care este construită nu-s cele mai grozave. Prestațiile frânelor entry-level sunt suficiente dacă pedalezi prin oraș sau la șes, dar când ai de coborât pante lungi sau abrupte, vei avea nevoie de ceva mai capabil. Frânele entry-level se încing repede, nu oferă o modulație bună – fiind de tip on/off, iar majoritatea sunt livrate cu discuri mici, de 160mm, care nu doar că supraîncing sistemul de frânare, dar nici nu au suficientă forță pentru a te putea opri.

Frânele mai de calitate au diverse opțiuni în plus, precum reglajul levierului manetei față de ghidon – fiindu-ți astfel mai simplu să tragi de frână chiar dacă ai mâna mai mică sau mai mare, etrierul este solid construit și poate fi dotat cu plăcuțe de frână cu radiator care disipă eficient căldura acumulată la frânare și de asemenea, chiar cu discuri mai eficiente, care au un miez din aluminiu și contribuie extra la menținearea unei temperaturi optime a sistemului de frânare.

Acum că am vorbit un pic despre frâne și performanțele lor să vedem ce opțiuni există pe piață. Bicicletele dintre cele mai ieftine sunt echipate cu frâne mecanice V-Brake. Acestea sunt foarte ieftin de întreținut și chiar de înlocuit, sunt acționate cu un cablu mecanic din oțel, care este conectat la maneta de frână. De regulă, nu necesită reglaje prea dese decât dacă îmbătrânește cablul și se lungește. Totodată, înlocuirea saboților de frână seface cu un imbus de 5, o operațiune simplă. De fapt, acestea sunt superbe prin simplitatea lor, însă nusunt foarte eficiente pe trasee dificile și în niciun caz în condiții de umiditate.

Mai departe, avem frânele mecanice pe disc. Acestea pot fi mai eficiente decât V-Brake-urile, însă nu la fel de eficiente precum frânele hidraulice pe disc. Acționarea lor se face tot printr-o manetă și un cablu din oțel. Din păcate, în ziua de astăzi nu se mai construiesc frâne mecanice foarte eficiente sau care ar putea concura cu cele hidraulice. Astfel, puterea oferită de ele este limitată, iar acționarea destul de greoaie.

Nu în ultimul rând, avem frânele hidraulice pe disc, vârful lanțului trofic. Acestea sunt cele mai eficient frâne pe care le poți achiziționa pentru bicicleta ta și vin cu multiple avantaje: forță de frânare mare pentru modelele mai scumpe, aerisirea este mai facilă ca oricând putând fi făcută de utilizator chiar acasă cu un imbus și o pâlnie (sau seringă), înlocuirea plăcuțelor de frână se face rapid prin demontarea unui pin (care fie este îndoit precum o siguranță, fie prin desfiletare). Reglajul este de asemenea ușor de făcut, aceasta făcându-se astfel: se desfac ambele șuruburi ale etrierului, se apasă maneta de frână, apoi se înșurubează cele două șuruburi la loc. În majoritatea cazurilor această metodaă, denumită și autoreglaj, funcționează de minune. Oricine poate face asta, așadar depinzi mai puțin de serive. Apoi mai ai o selecție mare de plăcuțe de frână. Cele mai răspândite: cele cu rășină, cele metalice sau cele cu radator (disponibil pentru ambele versiuni). Avantajele celor cu rășină este că oferă o forță bună de frânare fără să scoată sunete deranjante, însă se tocesc mai repede. Plăcuțele de frână metalice sunt mult mai durabile, dar mai zgomotoase.

Concluzie

Frânele le alegeți așadar în funcție de bugetul de care dispuneți, dar în mod firesc și de disciplinele pe care doriți să le practicați. Dacă utilizați bicicleta doar în oraș sau pe poteci de pădure line și fără coborâri lungi, puteți opta fără probleme pentru frânele V-Brake sau cele mecanice pe disc.

Însă dacă mergeți la munte mai des, atunci este obligatoriu să alegeți un set de frâne hidraulice pe disc. Iar aici aveți diverse opțiuni, însă frânele de la Shimano sunt cele mai potente și cele mai accesibile ca preț în acest moment. Calitatea de top pornește de la gama Deore în sus, trecând prin SLX și XT și terminând cu vârful de gamă, Shimano XTR. Diferența între Deore și XTR, ca să fie cât mai clar, se face la nivel de materiale, XTR-ul fiind semnificativ mai ușor (prin utilizarea de aluminiu, titan sau carbon), performanțe mai bune pe coborâri mai lungi (prin diverse soluții de disipare a căldurii) și având mai multe reglaje.