Cum alegi o bicicleta?

07/08/2021

Te-ai decis că vrei să pedalezi, prin urmare trebuie să fii sigur că-ți găsești bicicleta potrivită. Așadar, cum alegi o bicicletă în condițiile în care piața este plină de oferte, iar multitudinea de modele s-ar putea să creeze confuzii serioase? Pe site-ul Afisport, am decis să-ți venim în întâmpinare cu un ghid complet pentru alegerea bicicletei cu ajutorul căruia să iei cea mai bună decizie. În acest sens, îți vom oferi pe parcursul și la finele acestui articol și alterantivele de biciclete de la Afisport, unele cu un raport echipare/preț imbatabil pe piața din România.

Prima întrebare la care trebuie să-ți răspunzi: pentru ce vei folosi bicicleta?

Este cea mai importantă întrebare, deoarece răspunsul corect ne va duce la următoarea etapă în alegerea bicicletei potrivite. De altfel, răspunsul la această întrebare necesită și o planificare temeinică. Răspunde-ți la următoarele întrebări:

-Prin ce zone mă plimb cu bicicleta? Mai mult în mediul urban, pe șosea sau în off-road?
-Doresc să fac ture mai lungi sau ture mai scurte dar mai intense?

Răspunsul acestor întrebări ne oferă următoarele variante: dacă petreci majoritatea timpului în oraș și nu prea ieși la munte, este clar că vei avea nevoie de o bicicletă de oraș cu care să te deplasezi.

Dacă iubești muntele, dar vrei să folosești bicicleta parțial în oraș, poți opta pentru o bicicletă de munte. Alternativ, poți echipa bicicleta de munte cu anvelope slick – mai rapide – pentru deplasările urbane, iar apoi când pleci la munte, să o echipezi cu anvelopele de off-road. Bicicleta de munte poate reprezenta o alternativă bună și în oraș, mai ales dacă treci peste borduri sau peste gropile și denivelările din asfalt.

Dacă îți dorești să faci ture lungi, pe șosea, atunci răspunsul este clar: ai nevoie de o cursieră. Aceste biciclete sunt caracterizate printr-o greutate foarte redusă, au anvelope subțiri și slick (fără crampoane), astfel încât deplasarea pe șosele să fie cât mai rapidă și mai simplă.

Iar dacă dorești o bicicletă multivalentă, cu care să te deplasezi prin oraș dar și pe drumuri neasfaltate, dar cu care să nu faci off-road, atunci alternativa se numește bicicleta de trekking.

Toate categoriile de mai sus, bicicleta de oras, bicicleta de munte, cursiera si bicicleta de trekking au alte subdiviziuni, însă în acest prim capitol dorim doar să identificăm ce anume te atrage mai mult: șoseaua, muntele, orașul sau o combinație dintre toate acestea?

Acum că ți-ai răspuns corect la această întrebare, vom trece mai departe.

Cât costă o bicicletă și ce oferă?

Este foarte important să-ți setezi un buget realist încă din capul locului. Ca să înțelegi mai bine prețul unei biciclete, află că echiparea acesteia este mai performantă, pe măsură ce prețul crește. Iar asta nu se reflectă doar în preț, ci și în materialele utilizate pentru cadru – care este de fapt inima bicicletei. O bicicletă mai ieftină are un cadru din oțel, mai greu, pe când una mai scumpă, are un cadru din aluminiu, mai ușor. Cele mai scumpe au cadre din carbon, care sunt de altfel și vârful tehnologic în materie de biciclete.

Greutatea este din nou un factor care depinde exclusiv de preț. O bicicletă mai scumpă va fi mai ușoară, net superior, decât una mai ieftină. Putem lua ca exemplu o bicicletă cu cadru din oțel, oferită spre exemplu pentru 800 de lei și care cântărește undeva la 16 kg și o bicicletă cu cadru din aluminiu, cu o echipare medie, care cântărește undeva la 13 kg. O bicicletă cu cadru din carbon și echipare de top poate ajunge ușor la 10 kg. Așadar, diferențele sunt remarcabile. O bicicletă ușoară este mult mai manevrabilă, mai ușor de pedalat pe ea la deal și mai ușor de transportat. Prin echipare înțelegem componentele care sunt instalate pe bicicletă: frânele, furca, anvelopele, pinioanele, angrenajul etc. Toate aceste piese sunt oferite în game diferite de preț, cele mai ieftine fiind mai grele și mai puțin rezistente, pe când cele mai scumpe fiind foarte ușoare și mult mai durabile.

În cazul bicicletelor de oraș, ține cont că bicicletele cu roți mai mici sunt și pliabile, așadar sunt extrem de  practice. Acestea pot fi stocate foarte ușor oriunde prin casă sau în portbagajul mașinii sau chiar la birou, pot fi transportate facil și sunt ușor de întreținut. Bicicletele de oraș clasice au roțile mai mari, iar astfel au o viteză mai mare de deplasare înă pot fi stocate mai greu. Și în cazul bicicletelor de oraș, prețul dictează calitatea și performanța.

Așadar, să recapitulăm: ne setăm buget în funcție de posibilități dar și în funcție de ceea ce intenționăm să facem cu bicicleta. Spre exemplu, o bicicletă de 800 de lei nu va fi potrivită pentru munte deoarece echiparea nu este suficient de performantă ca să te susțină. Furca poate să nu ofere confortul așteptat, transmisia poate nu oferă suficiente rapoarte încât să poți pedala lejer la deal, iar poziția pe bicicletă este foarte posibil să fie adaptată mai degrabă deplasărilor în oraș. Pe de altă parte, o bicicletă oferită pentru 2.000 de lei este cu siguranță mai potrivită deplasărilor lejere la munte. Aceeași regulă se aplică pentru bicicletele de oraș, de trekking sau cursierelor.

Așadar, am stabilit pentru ce folosesc biciclete și cât doresc să cheltui pe ea. Ce urmează?

Pasul următor este să alegi dimensiunea potrivită a roții și a cadrului. Orice bicicletă, are dimensiuni diferite pentru cadru, iar unele pot fi livrate și cu dimensiuni diferite de roți. În acest moment există două standarde mari și late pentru bicicletele de munte în ceea ce privește dimensiunea roții: 27.5 și 29 de inch – cifrele reprezentând diametrul roții cu tot cu anvelopă. Această regulă nu se aplică pentru bicicletele de trekking sau cursiere (care au standard roți de 28 de inch) și nici pentru cele de oraș (acestea fiind oferite fie în variantele cu roți de 28 de inch sau 20 de inch – pentru cele pliabile).

Revenind la bicicletele de munte, ca regulă generale, persoanele mai scunde, de sub 1.68m pot alege liniștiți o bicicletă cu roți de 27.5 inch. Persoanele mai înalte, pot alege roțile de 29 de inch. Avantajele sunt prezentate pe larg în acest articol: cum aleg o bicicletă de munte?

Odată stabilită dimensiunea roții, nu mai rămâne decât să alegi dimensiunea cadrului. În funcție de producător, dimensiunea cadrului este dată fie în inch, fie ca măsură standard: S, M, L sau XL – asemenea hainelor. S poate fi tradus spre exemplu în 15 sau 16 inch, M în 17 sau 18 inch, L în 29 sau 20, iar XL, de la 21 de inch în sus. Înălțimea ta este cea care-ți dictează dimensiunea potrivită a cadrului. Astfel:

-cadrele S, de 14, 15 sau 16 inch sunt orientate către persoane care măsoară între 1.50 și 1.65m
-cadrele M, de 17 sau 18 inch, sunt orientate către persoane care măsoară între 1.65 și 1.80m
-cadrele L, de 19 sau 20 inch, sunt orientate către persoane care măoară între 1.80 și 1.95m
-cadrele XL, de 21 sau 22 inch, sunt orientate către persoanele de peste 1.95m

Aceste informații sunt pur orientative, iar noi vă sfătuim totuși să testatți bicicleta înainte de achiziție, căci anatomia noastră este diferită și este posibil să te simți mai bine pe o bicicletă decât pe alta. Prin urmare, probatul acesteia îți va da toate informațiile necesare despre cum stai pe bicicleta respectivă.

Concluzie

Acum știi deja cum anume trebuie să procedezi ca să fii sigur că ai ales bicicleta corectă:

1.Unde urmează să folosești bicicleta? În oraș, în off-road sau în ambele?
2.Ce buget ai disponibil? Bugetul este foarte important deoarece crește sau cade calitatea componentelor.
3.Care este dimensiunea ideală de cadru sau de roată în funcție de înălțimea ta?

Dacă ai răspunsul la toate aceste întrebări, nu rămâne decât să mergi să vezi și să probezi bicicleta pe care dorești s-o achiziționezi. Acestea pot fi văzute în magazine sau în show room-uri, unde cu siguranță vei primi informații suplimentare de la dealeri. Totodată, ține cont că acolo ei putea vedea și nuanța corectă a vopselei, căci fotografiile furnziate pe internet, de regulă diferă de realitate din cauza limitărilor oferite de ecrane. Un lucru este cert: o bicicletă arată cel mai bine pe viu și nu neapărat în fotografiile de produs.

În gama de produse Afisport, ai următoarele alternative:

Biciclete de munte: modelele M2 sau M3 – cu o echipare superioară (alte exemple aici)
Biciclete de oraș: (exemple aici)
Biciclete de trekking: (exemple aici)
Biciclete de șosea (cursiere): (exemple aici)
Biciclete de copii: (exemple aici)
Biciclete electrice: (exemple aici)
Biciclete pliabile: (exemple aici)